خبر

>نمایشگاههای فعالیت های مکمل وفوق برنامه ازمورخه ۲۵/۱/۸۷ لغایت ۱۹/۲/۸۷ در مرکز گروههای آموزشی ناحیه یک برگزار می گردد.


color=#663300>نشست علمی رابطین درسی  راهنمایی از مورخه ۱/۲/۸۷ الی ۱۱/۲/۸۷ طبق جدول زمان بندی اعلام شده در مرکز گروههای آموزشی برگزار می گردد .


تمامی اسامی اعلام شده از طرف کارشناسی گروههای آموزشی در آزمون مجلات رشد در مرحله استانی شرکت می کنند .


 برگزاری شورای دبیران مدرسه راهنمایی شاهد کوثر با حضور معاونت آموزش عمومی جناب آقای خیری خواه و کارشناس تکنولوژی آموزش عمومی ، آقای اسکندری باموضوعیت تاثیر اولیاء درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان .


 اندیشه ها ُ قلب ها ودست ها همزمان با سراسر استان در روز دوشنبه ۶/۱۲/۸۶ در مدارس ابتدایی ناحیه یک قزوین برگزار میگردد


 آزمون جغرافیا on line دبیران راهنمایی تا مورخه ۱۲/۱۱/۸۶ تمدید شد .


 -مرحله دوم مسابقات مجلات رشد (مدیرن ،معاونان،معلمان ودانش آموزان ) درتمام مقاطع


تحصیلی در روزهای دوشنبه ۲۰/۱۲/۸۶ وروز سه شنبه ۲۱/۱۲/۸۶ درسالن هنرستان شهید چمران ودبیرستان رسالت برگزار می گردد .


     


-برگزاری کمیته فعال سازی آزمایشگاهها ازنیمه دوم سال تحصیلی.


فرمهای ثبت فعالیتهای آزمایشگاهی یکنواخت شد.


 -سایت اینترنتی راه اندازی و و وبلاکهای گروههای آموزش عمومی وگروه ریاضی  به مدارس و همکاران معرفی شد.


نشست علمی متصدیان آزمایشگاهها در تاریخ ۸/۱۱/۸۶برگزار گردید.


  


 -نمایشگاههای فعالیتهای مکمل و فوق برنامه در ایام ا... دهه فجردر آموزشگاههای ناحیه یک برگزار می شود.


-بر گزاری همایش معلمان دوره ابتدایی در مرکز پژوهش گروههای آموزشی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان در روز چهارشنبه مورخ ۱۷/۱۱/ ۸۶ صبح و بعد از ظهر باحضور جناب آقای خسروی کارشناس گروههای آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش ،جناب آقای شهاب زاده ریاست سازمان آموزش وپرورش استان قزوین جناب آقای رحمانی معاونت آموزش عمومی سازمان وجناب آقای گلدوزها کارشناس مسئول گروههای آموزش عمومی سازمان وکارشناسان گروههای آموزش عمومی سازمان آقای طاهر خانی وخانم آقازمانی ومدیریت ومعاونت اموزش عمومی ناحیه یک قزوین   .


  


 -جلسه کمیته فعال سازی شورای معلمان در سطح ناحیه هرماه در


 راستای فعال سازی شورای معلمان درمرکز گروههای آموزشی


 برگزار میشود  زمان جلسه آینده ۳۰/۱۱/۸۶


-برگزاری مسابقات مجلات رشد از ۳/۱۱/۸۶لغایت ۲۵/۱۱/۸۶در مدارس ناحیه یک انجام می گیرد .


-نشست  مشترک کمیسیون فناوری  اطلاعات و ارتباطات  با مسئول فناوری و اطلاعات سازمان آقای حق شناس در مرکز گروههای آموزشی برگزار گردید .


نشست علمی کمسیون یاددهی ویادگیری دبیران راهنمایی درمورخه ۲۹/۱۱/۸۶ در مرکز پژوهش گروههای آموزشی برگزارمی گردد.


گروههای آموزش عمومی ناحیه یک باهماهنگی کارشناسی فرهنگی وهنری اقدام به برگزاری مسابقه بزرگ فجر نموده است . همکاران می تونند تامورخ ۲۸/۱۱/۸۶ در این مسابقه شرکت کنند . سئوالات همراه با پاسخنامه به مدارس ارسال شده است . به ۲۲ نفر به قید قرعه جوایزی اهدا می گردد .


 


 


 


 

ادامه مطلب ...

زیر نویس های مناسب برای املا

 خوشحالم که ...کلمه را درست نوشتی.

 

دلبندم به موفقیت نزدیک شدی.

 

بخاطر پیشرفت هایت این هدیه را از من بپذیر.

 

از دیدن خط زیبایت لذت بردم.

 

با نوشتن این املا پدر و مادرت هم شاد شدن.

 

از این زیباتر هم می توانی بنویسی.

 

 

 

 

 نام کتاب

 نویسنده

 مترجم

  انتشارات

   آموزش حرفه ای برای جوانان مبتلا
      به فلج مغزی و چند معلولیتی

 پل و مان و دیگران

 فریده میلانی ترابی
 
فرشته با عزت

 سمت

 روان شناسی زنان

 چانت شبیلی هایل

 دکتر اکرم خمسه

  آگاه و
 
ارجمند

 راهنمای عملی شناخت درمانی
                گروهی

 مایکل فری

 دکتر مسعود محمدی 
 
دکتر رابرت فرنام

 رشد

               نظریه انتخاب
 (
روان شناسی نوین آزادی شخص)

 ویلیام گلامر

 مهرداد فیروز بخت

 رسا

 روان شناسی رشد نوجوان
        ( دیدگاه تحولی )

 

 دکتر مهرناز شهر آرای

  نشر علم

 شناخت درمانی اختلالات شخصیت
       (
رویکرد طرح واره -محور)

 جفری یانگ

 دکتر علی صاحبی
 
حسن حمید پور

آگاه و ارجمند

 

 

 

فصل نامه مطلاعات روان شناختی

 سر دبیر : دکتر سوسن سیف
 
دکتر حسن احدی ، دکتر غلام علی افروز،دکتر نسرین اکبر زاده ، دکتر محمود ایروانی ،
 
هیات  تحریریه به ترتیب حروف الفبا: شکوه السادات بنی جمالی، دکتر جعفر بوالهری، دکتر بهروز بیرشک ، دکتر الهه حجازی، دکتر زهره خسروی ، دکتر علی دلاور، دکتر نیک چهره محسنی، دکتر سیده منور یزدی، دکتر کیانوش هاشمیان

 

 

مجلات روان شناختی  ایران فصلنامه شناخت - مجله روان شناسی و روان پزشکی

 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان
 
شورای نویسندگان
 
بهمن بهمنی ، دکتر غلامرضا خیر آبادی ، دکتر شیوا دولت آبادی ، دکتر مهدیه صالحی، دکتر اصلان ضرابی ، دکتر حسن عشایری ، دکتر رضا نیلی پور ، فایق یوسفی

 

 دانش و پژوهش در روان شناسی
 
فصل نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

 اعضای هیئت تحریریه
 
دکتر سید حمید آتش پور ، دکتر اصغر آقایی ، دکتر حسن احدی، دکتر سید احمد احمدی، دکتر محمود ایروانی، دکتر علی دلاور، دکتر عبد ا.. شفیع آبادی ، دکتر مهرداد کلانتری ، دکتر مختار ملک پور ، دکتر ابوالقاسم نوری

 

 مجله روان شناسی و علوم تربیتی

 دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی - دانشگاه تهران

اسامی هیئت تحریریه
 
دکتر غلامعلی افروز، دکتر عباس بازرگان ، دکتر عباس حری ، دکتر علی رضائیان ، دکتر اصغر رضویه ، دکتر رضا زمانی  دکتر زهره سرمد ، دکتر سوسن سیف ، دکتر علی محمد کاردان ، دکتر یوسف کریمی ، دکتر امیر هوشنگ مهریار ، دکتر دکتر مرتضی نضفت

 آدرس : تهران - بزرگراه جلال آل احمد؛ مقابل کوی نصر، دانشکده روان شناسی و علم تربیتی

 

 فصل نامه صدای مشاور

 صاحب امتیاز : بهزیستی استان تهران

 

 

کتاب شناسی روان شناسی مرتبط با کتاب درسی

 نام کتاب

 نویسنده

 مترجم

 انتشارات

  مغز و آموزش

 جنسن. اریک

 لیلی محمد حسین
 
سپیده رضوی

   تهران-نشر
     
مدرسه

 مغز و فرایند یاد گیری

 ولف ، پاتریشیا

 داوود ابوالقاسمی

  تهران - نشر
    
مدرسه

 مغز و ذهن

 جلاتلی ، آنگوس و زارات ،
 
اسکار

 

  نشر شیرازه

 زنتیک رفتاری

 پلامین ، رابرت، فریس،جان و ...

دکترمحمدرضانیک خو
هامایاک اوادیس  یانس

  تهران : نشر
      
مهتاب

 روان شناسی رشد

 حسن احدی ، فرهاد جمهری

 

  نشر پردیس

 روان شناسی رشد

حسن احدی ، نیک چهر محسنی

 

  نشر پردیس

 نظریه های شخصیت

 شولتز، سیدنی الن و دوان

 یحیی سید محمدی

  نشر ویرایش

 تغییر رفتار و رفتار درمانی

 علی اکبر سیف

 

   نشر دوران

 آشنایی با 39 فن روان درمانی

 

 احمد اعتمادی
 
مصطفی تبریزی

   نشر فروزان

 

کتاب شناسی علوم تربیتی

  نام کتاب

 مولف

 مترجم

 توضیحات

 آموزش حرفه ای در حال گذار

 

 علی اعظم محمد
       
بیگی

 نتیجه یک تحقیق نظری و
 
تجربی گسترده درباره آموز
 
حرفه ای مداوم است .

 500 نکته درباره مطالعه

 

 بیتا عسگری ، گیتا عسگری

 دربردارنده 51 مبحث درباره
 
راز و رمزهای موفقیت
 
تحصیلی است.

 پرورش هوش

 منوچهر ترکمان

 

 با طرح بعضی بازیهای
 
آموزشی به تقویت وپرورش هوش کودکان قبل ازدبستان می پردازد.

 استفاده از اینترنت برای  غنی سازی برنامه های
     
درسی

 

 همایون دزواره

 

 افزایش اثر بخشی معلمان
     
در فرایند تدریس

 لوین دبلیو آندرسون

 دکتر محمد امینی

 

 باز اندیشی فرایند یاددهی -
   
یاد گیری و تربیت معلم

دکترمحمودمهر محمدی

 

 گوشه هایی از پیچیدگی
های نظری و عملی جریان
 
تعلیم و تربیت را به تصویر می کشد.

  برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی

 

 دکتر فریده مشایخ
 
دکتر عباس بازرگان

 در باره برنامه ریزی استراتژیک برای سطوح
 
مختلف آموزشی بحث شده
 
است

 در آینه کلام

 عباس مرادی خوبده
 
احمد برادری

 

 آموزش و پرورش در کلام
 
امام خمینی (ره) و حضرت
 
آیه الله خامنه ای موضوع
 
این کتاب را تشکیل میدهد

  یاد ماندگار

 جواد محقق

 

  شامل ده گفت و گوی
 
مفصل در شرح احوال ده تن
 
از معلمان صاحب نام ایران
 
است

 میانجگری در مدرسه
 
روشهای بهبود رفتار
   
دانش آموزان

 دکتر زهرا بازرگان

 

 به عوامل موثر در رفتار
 
دانش آموزان و نیاز های
 
متفاوت آنها پرداخته است

 مبانی علمی هنر تدریس

 

 دکتر محمود مهر
     
محمدی

 این کتاب به تبیین وضع
 
موجود و پژوهشهای به
 
عمل آمده پیرامون تدریس
 
هنر می پردازد

 برنامه ریزی درسی
    (
راهنمای عمل )

 دکتر حسن ملکی

 

 به مباحث مختلف برنامه
 
ریزی درسی می پردازد

 روش های انفجاری تدریس

 رندی موبرگ

 پرویز امینی

 در طول یک دوره آموزشی
 
می توانید از روشهای
 
ابتکاری این کتاب به خوبی
ا استفاده کنید و نتیجه
 
کارتان را ببینید

 لبخند های آموزگارم -
 
تجربه های سبز

 محبت ا.. همتی
 
محمد حسین دیزجی

 

 این کتاب سعی دارد تجربه
 
های آموزگاران و مدیران
 
موفق دوره ابتدایی را در
 
اختیار دیگران قرار دهد.

 نگاهی دوباره به تربیت
        
اسلامی

 خسرو باقری

 

 نمونه یک تحقیق علمی در
 
مبانی تربیت اسلامی از
 
دید قرآن است

 برنامه ریزی آموزشی

 دکتر بهرام محسن پور

 

  برنامه ریزی آموزشی
 
موضوع بحث این کتاب
 
است

 راهنمای ایجاد و گسترش
 
کتابخانه های آموزشگاهی

 موسی مجیدی

 

 

 آموزش و ارزشیابی
 
مهارتهای یادگیری

 

 حسین دانشفر
 
طاهره رستگار

 

 نگاهی دوباره به تربیت اسلامی جلد دوم

 دکتر خسرو باقری

 

 در این جلد نویسنده در
 
زمینه های علمی و
 
کاربردی تعلیم و تربیت
 
اسلامی بحث می کند

 صلاحیت های حرفه معلمی

 دکتر حسن ملکی

 

 برخی از صلاحیت های
 
علمی و حرفه ای شغل معلمی مورد بحث قرار گرفته
 
اند

 الفبای مدیریت کلاس درس

 دکتر محمد رضا
 
سرکارآرائی

 

 

 تعلیم و تربیت کودک
        
و نوجوان

 دکتر حسن ملکی

 

 این کتاب با استفاده از
 
سخنان و نوشته های امام
 
خمینی (ره) به بحث و
 
بررسی علمی در موضوع
 
تعلیم و تربیت کودکان و
 
نوجوانان پرداخته است.

 طبقه بندی هدفهای تربیتی

 

دکترعلیرضاکیامنش

 این کتاب به طبقه بندی
 
هدفهای تربیتی در حیطه
 
روانی - حرکتی می پردازد

 آرائ مربیان بزرگ مسلمان
    
درباره تربیت کودکان

 محمد عطاران

 

 آراء تربیتی ابو علی سینا ؛
 
امام محمد غزالی، خواجه
 
نصیرالدین طوسی درباره
 
تربیت کودک ، در این کتاب
 
مطرح شده ه اند.

 مهارتهای تحصیلی و تنظیم
 
وقت

 

 ر. فیروزی

 به دانش آموزان کمک می
 
کند تا اوقات خود را برای
 
مطالعه تنظیم کنند

 نقش مشاور درمدرسه

 

 مرتضی بهمن آزاد

  به نقش مشاوران در نظام
 
جدید متوسطه می پردازد.

 یاد گیری فعال

 پریان ، ج ، کرتی

 

 این کتاب توضیح می دهد
 
که چگونه می توان با
 
گنجاندن بازیهای مختلف یاد
 
گیری را به صورت تجربه ای خوشایند در آورد.

 فرایند برنامه ریزی آموزشی

 

 دکتر فریده مشایخ

 معنای وسیع برنامه ریزی
 
آموزشی عبارت است از
 
فرایند اتخاذ مجموعه ای از
 
تصمیمات برای انجام
 
اقدامات آموزشی ، موضوع
 
این کتاب است

 عوامل موفقیت در تحصیل

 مرتضی نظری

 

 توصیه ها و راهنما ییهای
 
این کتاب ، جنبه کاربردی در
 
تحصیل دارند.

 پیروی در مدرسه

 

 مرتضی بهمن آزاد

 با زبانی ساده و تصاویری
 
جذاب درباره عوامل موفقیت
 
در تحصیل به بحث می
 
پردازد

 کار مایه معلمان در گذر از یاد دهی به یاد گیری

 علی رووف

 

 این مجموعه شامل 228
 
فعالیت آموزشی در
 
موضوعات گوناگون است

 راهنمای تدریس معلمان
 
تربیت بدنی در دبستان

 شمسی نیلگون

 

 شیوه تدریس تربیت بدنی
 
در دبستان ، موضوع این
 
کتاب است.

 نمونه مشهورترین خطاهای دید

 

 علیرضا توکلی

 از جالبترین کتابهای خطای
 
دید است

 نگرش مثبت یا مثبت نگری

 

 مرتضی بهمن آزاد

 خلاصه ای از تجربیات روان شناسان و جامعه شناسان درباره مثبت نگری است.

 آموزش از راه بازی

 

 لیلی انگجی

 درباره بازیهای آموزشی
 
برای کودکان زیر شش سال
 
است.

 روش ها و محتوا ی آموزشی قبل از دبستان ناشنوایان

 زهرا گلکار پروین
 
علی اصغر کاکا جویباری

 

 

 احترام متقابل

 

 مرتضی بهمن آزاد

 راهنمایی است برای   کسانی که مایلند تا جامعه و
 
افراد ، به آنها احترام
 
بگذراند.

 

زمان برگزاری جلسات آینده

۸/۱۱/۸۶جلسه متصدیان آزمایشگاه برگزار شد.

۱۶/۱۱/۸۶گرد همایی سرگروههای ناحیه یک با کارشناسی گروههای آموزشی .

 ۱۷/۱۱/۸۶روز چهار شنبه با حضور سر گروههای استان نشستی در قالب کمسییونهای  فن آوری و اطلاعات ،یاددهی یاد گیری ،ارزشیابی و....در مقطع ابتدایی تشکیل خواهد شد .

۲۹/۱۱/۸۶جلسه کمیسیونی در مقطع راهنمایی با حضور سر گروههای استان .

 

جلسات رابطین

برگزاری جلسات رابطین مقطع ابتدایی و راهنمایی در سال تحصیلی ۸۷-۸۶ بدین قرار انجام گرفته است .

۱۷/۸/۸۶ گروه علوم اجتماعی با ۴۳ نفر شرکت کننده  با حضور آقای استاد آرام

۱۹/۸/۸۶مقطع ابتدای پایه دوم با ۶۰ نفر شرکت کننده با حضور جناب آقای خطیبی موضوع جلسه کتاب علوم دوم ابتدایی

۲۰/۸/۸۶ ۸۶مقطع ابتدای پایه سوم با ۶۰ نفر شرکت کننده جناب آقای حریری مقدم در رابه با هنر ارتباط

۲۱/۸/۸۶مقطع ابتدای پایه اول با ۶۹ شرکت کننده و با حضور سر کار خانم کیاراد  موضوع جلسه نشانه ها

۲۲/۸/۸۶مقطع ابتدای پایه چهارم  با ۵۸نفر شرکت کننده و با حضور سر کار خانم خانی کشمرزی در رابطه با هندسه در پایه ی چهارم

۲۳/۸/۸۶مقطع ابتدای پایه پنجم  با ۶۱نفر شرکت کننده و با حضور سر کار خانم خدابنده و جناب آقای عظیمی در رابطه باروشهای نوین تدریس ، فعالیتهای مکمل و فوق برنامه و چگونه املا بگوییم و علل ضعف و راههای درمان .

   ۲۶/۸/۸۶مقطع ابتدای پایه دوم با ۵۷ نفر شرکت کننده با حضور جناب آقای خطیبی موضوع جلسه کتاب علوم دوم ابتدایی .

 ۲۷/۸/۸۶مقطع ابتدای پایه سوم با ۵۰ نفر شر کت کننده و با حضور  سر کار خانم مهدوی نژاد  در رابطه با روشهای آموزش جدول ضرب .

۲۸/۸/ ۸۶مقطع ابتدای پایه اول با ۵۱ شر کت کننده با حضور جناب آقای عظیمی در رابطه با علل ضعف املا وچگونه املا بگوییم .

۲۹/۸/۸۶مقطع ابتدای پایه چهارم با ۵۵ نفر شرکت کننده و با حضور سرکار خانم خانی کشمرزی در رابطه با هندسه پایه چهارم.

۳۰/۸/ ۸۶مقطع ابتدای پایه پنجم با ۵۳ نفر شرکت کننده  و با حضور سر کار خانم خدابنده و جناب آقای عظیمی در رابطه باروشهای نوین تدریس ، فعالیتهای مکمل و فوق برنامه و چگونه املا بگوییم و علل ضعف و راههای درمان .

۱/۹/۸۶ گروه هنر با ۱۸ نفر شرکت کننده با حضور سرکار خانم قاسمی .

۳/۹/۸۶گروه دینی عربی با ۵۳ نفر شرکت کننده و با حضور جناب آقای قاسمی و خانم پیر زاده (آموزش وبلاگ نویسی ).

۴/۹/۸۶گروه زبان انگلیسی با ۴۳ نفر شرکت کننده با حضور خانم عیوض زاده و جناب آقای خوئینی.

۵/۹/۸۶گروه علوم تجربی با ۵۷ نفر شرکت کننده  وبا حضور جناب آقای وحید طاهر خانی .

۶/۹/۸۶گروه حرفه و فن با ۳۹ نفر شرکت کننده  وبا حضور سرکار خانم پیر زاده

۷/۹/۸۶گروه ریاضی با ۴۴ نفر شرکت کننده با حضور جناب آقای کلهر .

۶/۹/۸۶گروه ادبیات با ۶۲ نفر شرکت کننده در رابطه با انشا.

جلسات از ساعت ۸:۳۰شروع و در ساعت ۱۱:۳۰پایان می یافت .

از تمامی جلسات فیلمبر داری شد و در پایان هر جلسه برگه حضور در جلسه به همکاران ارائه شد . 

 

اهمیت ریاضیات و آموزش اصولی آن

اهمیت ریاضیات و آموزش اصولی آن

در این مقاله سعی شده است که کاربردها و اهمیت ریاضیات شناسانده و مؤلفه های مورد نیاز آموزش ریاضی از جمله ایجاد انگیزه ، سؤال در کلاس درس ، فضا و محیط آموزشی ، گروههای علمی – آموزشی ، معرفی بهترین منابع درسی ، آموزش ضمن خدمت با نگاهی تازه بررسی شود پیشنهادات سازنده ای ارائه شود. از طرفی نکاتی که دبیران ریاضی و دانش آموزان ( که مکمل یکدیگر در امر آموزش ریاضی هستند) ، بایستی رعایت کنند ، ذکر شده است. در ادمه کاربرد فن آوری اطلاعات (اینترنت) نیز در بالابردن سطح علمی دبیران و پژوهشگران ریاضی تشریح شده است.

- مقدمه

نتایج تحقیقات اخیر نشانگر افت شدید در درس ریاضی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان است  7 ] [ و به این دلیل است که دانش آموز ریاضی را درک نمی کند و با آن نمی تواند ارتباط برقرار کند بنابراین به ریاضیات و آموزش آن علاقه ندارد ،. او در آموزش مشکل  دارد و بالطبع در رابطه با آموزش درس ریاضی با معلم ریاضی نمی تواند ارتباط صمیمانه و مناسبی داشته باشد.ریاضی با شیرینی خاص خود هنوز بر شمار زیادی از دانش آموزان سنگین  و خشک به نظر می آید. با توجه به اینکه روند آموزش و فراگیری ریاضی ملازمه زیادی با یک نظریه برای آموزش ریاضی دارد و آموزش صحیح و مؤثر در ریاضیات نیاز به آشنایی و شناخت عمیق از ماهیت ریاضیات و اصول حاکم بر فعالیت را دارد ، ضروری به نظر می رسد که بحثی پیرامون این موضوع برای معلمین و دانشجویان ریاضی ارائه شود تا این امر کمک نماید که معلمین ریاضی دید خود را نسبت به ریاضیات وسعت بخشیده و نهایتاً بتوانند تدریس مؤفقی در ریاضیات داشته باشند و در عین حال برای کسانی که قصد آشنایی با ریاضیات و ماهیت و نحوه فراگیری آن را دارند می تواند مفید واقع شود و از اصولی که در اینجا مطرح می شود استفاده کرده و بر روند فراگیری خود جهت صحیحی بدهند .

- تاثیر ریاضیات بر زندگی     

پرسشی که کراراً بوسیله دانش آموزان ، دانشجویان و حتی دبیران مطرح می شود این است که چرا ریاضیات   می خوانیم ؟ و یا چرا ریاضیات تا این حد تدریس می شود ؟ و یا چرا ریاضیات باید مورد توجه هر محصلی  باشد ؟ و یا اصولاً ریاضیات چه نقشی در زندگی روز مره دارد ؟ این پرسشی است که همیشه مطرح بوده است و متاسفانه پاسخ قانع کننده ای که بتوان آن را در یک جمله یا در یک عبارت خلاصه کرد نمی توان داد.هدف ما در این قسمت پاسخ به این پرسش است . شاید عمده ترین انگیزه مطالعه و گسترش ریاضیات و نخستین دلیل برای اهمیت دادن به آن به کار گرفتن این دانش در مطالعه طبیعت بمنظور شناخت محیط زیست و بهره برداری از آن در جهت زندگی بهتر و راحت تر باشد.هوایی که استنشاق می کنیم و یا پاکیزگی آن و نیز شرایط جوی که همراه    می آورد در زندگی روزانه ما اهمیت دارد.آب طبعاً یکی از عوامل مهم حیات است ، هم از نظر استفاده از آن در مصرف روزانه ، کشاورزی و دریا نوردی و هم از دیدگاه یک منبع عظیم غذایی ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمین منبع تولید مواد غذایی و مواد اولیه صنعتی است و برای ما ارزش حیاتی دارد. برای زندگی متعادل و سالم و بهره برداری از موهبت های خدادادی نیاز به تندرستی و بهداشت خوب و شرایطی که آن را بهبود بخشد داریم.در جدال انسان برای رسیدن به این هدفها ریاضیات نقش اساسی داشته و به حد زیادی مورد استفاده قرار گرفته است.در تمدن امروزی ما استفاده عملی آن در صنعت به حد اعجاب آوری رسیده است . کافی است به ماشین ها ، قطارها ، هواپیماها ، کشتی ها ، موشک ها ، سینماها ، رادیو و تلویزیون ، تلفن و … نگاه کنیم تا بدانیم ریاضیات چه نقش اساسی بازی کرده است[6[ .

ریاضیات نقش اساسی در تشخیص امراض ، مسائل دارویی و پزشکی بازی می کند.زیرا پیشرفت بسیاری از امراض مسری و مزمن مانند سرطان ، اختلالات مغزی و امراض قلبی از یک مرحله به مرحله دیگر طوری است که می توان آنها را بصورت عددی بیان کرد و از طریق ریاضی مورد مطالعه قرار داد.

بطور کلی امروزه باید ریاضیات از جنبه های زیر مورد توجه قرار گیرد :

ا-یک ابزار:یعنی از دید کاربردی که ارزش و ضرورت آن روز به روز در جوامع کنونی بیشتر احساس می شود.

2-یک زبان : یعنی وسیله ای برای نمایش دانش ، توصیف ، تجزیه و تحلیل و انتقال آن که ضرورت آن بخاطر گنگ و نارسا بودن زبانهای معمولی غیر قابل انکار است.

3-یک زمینه تربیتی : به منظور پرورش و نظم فکری و بالا بردن قدرت اندیشه و استدلال منطقی.

- اهمیت آموزش ریاضیات

آموزش ریاضی یعنی هر چیزی که مربوط به آموزش و یادگیری ریاضیات می شود. سابقه آموزش ریاضی بعنوان یک رشته دانشگاهی به کمتر از یک قرن می رسد زمان شروع این رشته از هنگامی بود که آموزش معلمان به دانشگاهها برده شد .

قبل از آنکه به آموزش ریاضیات و راهکارهای آن بپردازیم لازم است که به معرفی ریاضیات بپردازیم ریاضیات چیست و با چه دیدی باید ریاضیات را درک کنیم.ریاضیات پیش آهنگ دانش هاست هر کس که می خواهد درست بیندیشد و بهتر فکر کند ناگزیر است که با ریاضیات آشنا شود. علمای ریاضی و دانشمندان در رشته های مختلف بر این باورند که هر علمی که زیر بنای دانش ریاضی نباشد علم نیست . بر اساس این اندیشه بزرگ باور فرهنگی مربیان ما در این راستا حائز اهمیت بسیار خواهد بودتا بتوانند بستر لازم را برای تعمیق این مؤلفه فراهم نمایند.در چنین شرایطی نظام تعلیم و تربیت می تواند مدعی و منادی احیاء دانش ریاضی بعنوان زیرساخت و مفروضه اصلی در تمامی دروس علوم پایه های تحصیلی باشد. در دنیای امروز علم ریاضی به منزله خون در پیکره عظیم سایر علوم می باشد.آموزش ریاضیات نه تنها یک علم است بلکه الگویی است برای آموزش صحیح سایر علوم .ذهن های خلاق ، مبتکر ،جسور به منظور پاسخگویی به سؤالات پیرامون خود بی شک منتج از یک نظام یافتگی است که ماهواً دانش ریاضی این توانایی را خواهد داشت تا آن را احیا کند.فتح کرات آسمانی ، پرتاب سفینه ها ، ساخت زیر دریایی های هسته ای و ورود به دنیای فرا پیچیده با برخورداری از دهها ، صدها و هزارها تکنولوژی مدرن که هر کدام پاسخگوی بخشی از معضلات جامعه بشری در این هزاره شگرف می باشد.از این رو می توان گفت آموزش صحیح ریاضی یعنی آموزش صحیح همه علوم. بنابرین آموزش ریاضیات از اهمیت زیادی برخوردار است[3] .

- نکات مورد توجه در آموزش ریاضی

آموزش ریاضی را باید با دو عنوان کلی برنامه درسی و چگونگی تدریس وابزار مورد نیاز مطرح نمود.در آموزش ریاضی باید موارد و جنبه های مختلف زیر را در نظر گرفت : 1-معرفی ریاضیات و دادن انگیزه به دانش آموزان 2-از طریق فراهم کردن فضا و محیط آموزشی مناسب 3-از طریق پرسش و پاسخ از خود دانش آموزان 4- از طریق فعال کردن گروهها و مجامع علمی- آموزشی 5-معرفی منابع درسی 6- آموزش ضمن خدمت و …

1- ایجاد انگیزه در دانش آموزان

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که چرا دانش آموزان به ریاضیات علاقه نداشته و از آن فرار می کنند.چرا ریاضیات را پایه ای یاد نمی گیرند. نخستین هدف معلم کارآمد این است که در دانش آموزان انگیزه ایجاد کند که تلاش کنند در یادگیریشان از منابعی که در اختیار دارند استفاده کنند و تنها به معلم متکی نباشند و دانش آموزانی که بتوانند به چنین استقلال فکری برسند پس از اتمام تحصیل قادر خواهند بود بدون معلم به تحصیل ادامه دهند. و آنهایی که تنها به معلم متکی بوده اند قادر به انجام این کار نیستند. معلم باتجربه می داند که اگر بنا باشد در دانش آموزان انگیزه ایجاد کند باید مطالب بسیاری علاوه بر کتاب های درسی آموزش دهد.در مدارس همیشه با دانش آموزانی مواجه می شویم که نیاموخته اند چگونه بخوانند که بفهمند و بدون درک مطلب نیز علاقه بوجود نخواهد آمد.

 راههای بسیاری وجود دارد که معلم می تواند این انگیزش را بوجود آورد.نمایش صامت ، ایفای نقش بازی و تقلید تنها چند نمونه از شیوه هایی هستند که می توان مورد استفاده قرار داد . اگر معلم حوصله به خرج دهد و سعی کند دانش آموزان را بشناسد خواهد دید که هر دانش آموز تمایل خاصی به کجروی دارد ، که در ظاهر ممکن است این کجروی با موضوع درسی که آموزش داده می شود نامربوط جلوه کند اما اگر معلم کمی ابتکار نشان دهد بخوبی می تواند از آن بعنوان وسیله ای که دانش آموز را به درس بکشاند استفاده کند. بعنوان مثال اگر در کلاسی متوجه شدیم که دانش آموزی در عقب کلاس وقت خود را بیهوده می گذراند بررسی کنیم که این دانش آموز به چه موضوعی علاقه دارد مثلاً اگر به طراحی علاقه داشته باشد او را تشویق کرد که در قالب درس طراحی کند و همین موضوع سبب می شود که موضوعی که در کلاس آموخته می شود بهتر بفهمد و این واقعیت که چنین نقش مهمی را در کلاس ایفا می کند به دانش آموز حس اعتماد و رضایت می دهد و این نمونه ای است که می توان بی حوصلگی و بی علاقگی را به شور و اشتیاق و انگیزش برای یادگیری بیشتر تبدیل کرد  [1].

- مشارکت دانش آموز مهم ترین روش ایجاد انگیزه

اگر در کلاس درس به اندازه کافی سؤال وجود داشته باشد و فرصت مناسب جهت بحث و تبادل نظر پیش آید علاوه بر آنکه مطلب درسی خوب فهمیده می شود ، نگرش محصل نسبت به جهان اطراف خودش نگرشی مثبت ، واقع گرایانه و منطقی خواهد بود.

در چنین کلاسی دانش آموز درک می کند که فهمیدن بهترین نوع ارزش است . اگر در کلاس درس سؤال وجود نداشته باشد و بحث های منطقی مطرح نشود محصل خود را یک ابزار می بیند آنهم ابزاری که باید تسلیم باشد.

ناخواسته گوش می کند و نفهمیده یادداشت بر می دارد و اجباراً به خاطر می سپارد  [10] . از طریق پرسش و پاسخ از دانش آموزان بخواهیم که فکر خود را بکار گیرند تا حس کنجکاویشان برانگیخته شود و در بحث پرسش و پاسخ مشارکت داشته باشند.در طول تجربه ، روش پرسش و پاسخ را یکی از روشهای مفید در آموزش ریاضی  می دانم باید به دانش آموز فکر کردن و اندیشیدن آموخت . روش پرسش و پاسخ یکی از روشهای مفیدی است که باعث می شود دانش آموز با حس کنجکاوی در پی این جواب باشد و بتواند اندیشیدن را فرا گیرد.

باید ارائه مطالب درسی برای دانش آموز به گونه ای باشد که ضمن ایجاد سؤال در ذهن دانش آموز با راهنمایی و ایجاد فعالیت او را در رسیدن به جواب یاری می کند. باید یادگیرنده را در آموزش شرکت داد . برای این منظور طرح پرسش هایی که دارای چند جواب هستند می تواند در ارضای حس کنجکاوی آنها و توانا کردن آنها در رویا رویی با مسائل نو مفید باشد در هرجلسه با طرح سؤالاتی دانش آموزان را به بحث وادار کرد تا از ذهن خود در جهت رویا رویی با حل مسائل استفاده کرد و با اینچنین مسائل دست و پنجه نرم کرده باشد و در برابر هر مساله و مشکلی روحیه خود را نبازد. برخی از معلمین به مطلب مورد بحث آگاهی کامل دارند ولی در انتقال آن به دانش آموزان و ایجاد انگیره لازم در آنان ضعیف هستند. یکی از وسایلی که با آن می توان در دانش آموزان انگیزه بوجود آورده و آنها را به آموختن تشویق نمود دخالت دادن آنها در امر آموزش می باشد.این دخالت و مشارکت در ارائه درس و کشف حقایق ، در بیشتر موارد با طرح سئوالهای دقیق و به موقع امکان پذیر است.اما چگونگی ، زمان طرح و مخاطب سئوال در تاثیر سئوال خوب و با هدف نقش عمده دارد. دراین قسمت سعی بر این است که خصوصیات سئوال خوب مورد بحث قرار گیرد.

نکاتی که قبل از طرح سئوال لازم است مورد توجه قرار گیرد [11] :

1.هدف از طرح سئوال و منظور از ادامه آن مشخص باشد.معلم باید بداند به چه منظوری سئوال را مطرح می نماید و چه رفتاری را در پی طرح سئوال از دانش آموز یا دانش آموزان انتظار دارد.

2.سئوال در زمینه مورد بحث باشد.این امر امکان پذیر نیست مگر اینکه قبل از طرح سئوال در مورد آن فکر کرده باشد.

3.بیان سئوال ، جالب و برانگیزنده علاقه باشد.به طور مثال فرض کنید که هدف معلم این است که دانش آموزان به این نتیجه برسند که مجموعه اعداد صحیح و مثبت تحت عمل تفریق بسته نیست.از یک نفر سئوال می کند که آیا همیشه حاصل تفریق دو عدد صحیح و مثبت یک عدد صحیح و مثیت است ؟ بعد جواب مثبت یا منفی  دانش آموز مخاطب را در کلاس درس به بحث می گذارد و با بیان مثالهای نقض توسط خود دانش آموزان مطلب را تفهیم می کند.این مسئله می تواند در دانش آموزان انگیزه ایجاد نماید.

4.سئوال خوش تعریف ، واضح و روشن باشد.یعنی دانش آموز منظور از سئوال را به طور کامل درک کرده و مفهوم آن را برایش روشن باشد.در واقع بایستی سعی شود که انتظار مشخص از دانش آموز در ارائه جواب وجود داشته باشد.

5.به محتوی ، هدف ، بیان ، زمان طرح و مخاطب سئوال قبل از طرح آن فکر شود.اگر به نکات ذکر شده در طرح سئوال دقت نشود ، جنبه های منفی و اثرات سئوال باقی می ماند.مثلاً اگر به مخاطب سئوال قبل از طرح آن فکر نشود و از یک دانش آموز بسیار ضعیف ، سئوالی بسیار مشکل پرسیده شود ، بدیهی است که عدم جوابگویی به آن اتکاء به نفس را که یکی از عوامل مهم یادگیری است در او از بین خواهد برد. 

2- فراهم کردن فضا و محیط آموزشی مناسب

 یکی از مشکلاتی که دبیران ریاضی و دانش آموزان با آن سر و کار دارند پرجمعیت بودن کلاس های درس     می باشدکه تاثیر مستقیم در یادگیری دانش آموزان دارد به این دلیل باید فضایی برای دانش آموزان فراهم شود که در آن فضا بتوانند آزادانه فکر کنند و فعالیت های فردی را در روش اجرایی به کار برند. لازم به ذکر است که   علی رغم تمامی تلاشها در ارتقاء سطح آموزش و فرایند یادگیری اگر فضای عاطفی و روانی کلاس مناسب نباشد معمولاً نتیجه چندان مفید نخواهد بود.اگر معلم حضور خود را در فضایی دوستانه و محبت آمیز به عنوان فردی برای کمک و مساعدت و یادگیری دانش آموزان به اثبات نرساند ، یادگیری شکل اجبار و تحمیلی به خود  می گیرد.

3- اهمیت گروههای آموزشی ، همایش ها و کنفرانس ها        

با تشکیل گروههای آموزشی این انگیزه در معلمان ایجاد می شود که معلمان باید روش تدریس یکدیگر را درباره موضوعی که اکثر دانش آموزان با مشکل مواجه هستند به بحث بگذارند و این موضوع سبب می شود که معلمان در صورت نیاز در روش تدریس خود تجدید نظر کنند و این یکی از بهتریت راهها برای بهبود آموزش ریاضیات می باشد. چون کار معلمی همچون مشاغل دیگر به تخصص های فراوان نیاز دارد.با فعال کردن گروههای آموزشی معلمان با آگاهی از روانشناسی و اصول یادگیری روش ها و فنون تدریس وظیفه خود را به نحو شایسته انجام می دهند. همچنین در این گروهها اگر معلمان در تجربه ای مؤفق بودند آن تجربه را در اختیار بقیه معلمان قرار می دهند. روند رو به رشد تشکیل تشکلهای علمی در مراکز علمی بشارت دهنده آغاز دوباره شکوفایی دانش آموزان در عرصه های علم و فناوری می باشد ولی در صورتی که با عدم برنامه ریزی صحیح و راهبردی و حمایتهای متولیان تحقیقات و فناوری مواجه شود می تواند ضربه ای جبران ناپذیر بر پیکر جامعه علمی وارد کند.در واقع این همایش ها باید به جایی برسند که بر محتوای درسها نظارت و ارزیابی علمی کنند و برای ارتقاء سطح علمی دبیران و دانش آموزان برنامه ریزی کنند. ضروری به نظر می رسد که این همایش ها هر ساله برگزار شوند تا با شرکت در این همایش ها در صدد آن باشیم که مشکلات را از سر راه آموزش ریاضی دانش آموزان برداریم و دانش آموزان با سوادی را تحویل جامعه بدهیم.

4- معرفی کردن منابع

بهترین روش ارزیابی و تقویت پایه علمی دانش آموزان در هر مقطع حل نمونه سؤالات تشریحی مناسب و طبقه بندی شده است بسیاری از دانش آموزان نیز پس از مطالعه چنین نیازی را احساس کرده و بدنبال منبع مناسبی در این زمینه می گردند.برای کمک به پویایی ذهن دانش آموزان بایستی اقدام کرد و بهنرین منابع را در زمینه حل مساله به آنها معرفی کرد و طی برنامه ای مشخص در حل مسائل با دانش آموزان به بحث و گفتگو پرداخت و به آنها کمک کرد تا با درست فکر کردن و برخورد صحیح با حل مساله استقلال فکری را نیز بیاموزد و معلم        می تواند در بارور کردن فکر علمی دانش آموز نقش مهم داشته باشد تا خود پژوهشگری آگاه باشد و دانش آموز را در جهت رسیدن به فکر مستقل و برخورد صحیح با روش حل مساله یاری نماید.در واقع معلم باید سعی کند دانش آموز را با فکر کردن آشنا سازد نه با فکرها.

5- آموزش ضمن خدمت

در آموزش و پرورش بخشی به نام آموزش به صورت یک نیاز متجلی شده و برای توسعه سطح کیفی و کمی دبیران دوره های مختلف با هدف بازآموزی و نوآموزی آنان طراحی و اجرا شده است. آموزش و پرورش بایستی به این دوره های ضمن خدمت بهای بیشتری دهند.و دروس ریاضی را باز نگری کنند تا از این طریق موجبات ارتقای کمی و کیفی آموزش و پرورش را فراهم سازند.اگر این دوره های ضمن خدمت از کیفیت بالایی برخوردار باشند باعث بهبود یافتن توانایی علمی و عملی در روش تدریس و نیز روش کلاس داری می شود.

-                                                                                                           منبع اینترنت

روشهای تدریس 

 

روش حل مسئله

 

 

یک روش دیگر باز در قالب الگوی حل مسائل.

قابل تحلیل بکارگیری تحت عنوان روش حل مسأله، روش یعنی در عمل اجرا کنیم یا گاهی روشهای مسأله محور نگر می‎گویند. در این روش چنانکه در الگو اشاره کردم به هیچ وجه معلم نقش انتقال اطلاعات را مستقیم و غیرمستقیم ندارد بلکه نقش راهنما را دارد. برای اینکه یک مقدار عینی ‎تر شود چون در مباحث گذشته در مورد حل مسأله بحث شد.

 

حالا عزیزانی که می‎خواهند در الگوی حل مسأله مطالعه کنند می‎توانند آن بحث را دنبال کنند. ولی در اینجا سعی می‎کنند پراتیکال ،، عملی در مورد اجرای حل مسأله که اگر می‎خواهم در مورد آن الگو، روش بکار بگیرم ، چگونه عمل کنم.

در این روش، روش حل مسأله همیشه هم می‎شود یادگیری مشارکتی، یادگیری کار کرد. هم می‎شود گروهی و انفرادی کار کرد ولی اساس کار این است در مرحله اول وقتی معلم وارد کلاس می‎شود بجای انتقال اطلاعات موقعیتی را ایجاد می‎کند که برای شاگرد سؤال ایجاد کند یک موقعیت متناقض و متضاد و حتی همراه با تحیر و شگفتی و این موقعیت نامعین با همراه تغییر سبب می‎شود که سؤالات زیادی در ذهن شاگرد ایجاد شود.

 

مثلاً : فرض کنیم می‎خواهد معلمی درباره برق ، الکتریسیته صحبت کند اون نمی‏آید که بگوید برق چیه ؟ الکتریسیته چیه؟ می‎آید چراغ رومیزی کلاس را جوری سازماندهی کرد .دارای پرده همیشگی است و با یک لامپ رومیزی این روشن می‎شود .البته لامپهای کوچک دیگر در کلاس هستند.

 

معلم به لیستها نگاه می‎کند یک مرتبه لامپ کلاس می‎ترکد یک موقعیت نامعین . کلایس تاریک یا نیمه تارک می‎شود . بچه ها سر را بلند می‎کند .چی شده حتی به طنز ممکن است، بقول یکی از معلمان بزگوار می‎گوید، یکی از شاگردان به دوستش می‎گه خنگه مگر نمی‎بیند لامپ منفجر شد.

راستی بچه‏ها لامپ چیست و جریان الکتریسیته چیست ، اصلاً‌چرا لامپ منفجر شده درچه چیزی در کلاس ایجاد می‏کند .

یا معلم دیگری در علوم اجتماعی درس آن وظایف شهرداری است ، نمی‎خواهد بگوید من وظایف شهرداری را می‎خواهم درس بدهم موقعیتی ایجاد کنم میآید یا یک حلقه فیلم قسمتی از شهر را که نارسایی دارد مطرح می‎کند با مصاحبه کوچک از مردم می‏‎کند بعد روی می‎کند. در آن محله تان که شما در آن زندگی می‎کنید چه مشکلاتی دارد .آن جلسه را با بچه‎ شروع می‎کند به بحث کردن .

 

و هرگروهی از بچه ها مشکلات شهرستان را یاداشت می‎کند و معلم اینها را یادداشت می‎کند و حتی ممکن است زمانی بگذرد که بچه ها دقت بیشتری کند.ازطلاعات محلتان را طرح می‎کنند روی تابلو می‎نویسند در کلاس.

 

 

مرحله دوم :

مرحله دوم سؤال معلم نه راستی بچه ها حل مشکلات به عهده کیست ؟ پس مرحله اول طرح مسأله یا ایجاد یک موقعیت سؤال برانگیز یا جدید نامعین یا متضاد .

 

در مرحله دوم بحث تبادل نظر است. در مورد آن مسأله، این مشکلات مال کیست؟ ممکن بچه ها در کلاس مطرح کنند و بحث کنند گروهی عکس است بگذارید وظیفه استانداری ، فرمانداری، گروهی می‎گویند وظیفه شهرداری چیست؟

حرفها مختلفی بچه ها می‎گویند ، معلم همه اینها را می‎نویسد و می‎گوید بچه ها اینها را می‎گوید جزو وظایف آنها است مطمئنید یا خیر می‎گویند نه خیر می‎گوید برای اینکه شما بتواند دقیق پیش بینی کنید یا مثل همان لامپ علت چیست : هر کدام دلایل را می‎گویند . آیا این دلایلی را که شما می‎گویید : مطمئن هستید .

 

بچه ‎ها :‌نه خانم یا آقا همین جوری می‎گوییم .

می‎گوید : بارک ا... همیم خوب،  اشکالی نداره ،‌ حالا آمدید پیش بینی کردید این پیش بینی را فرضیه سازی گویند . راه حلی که شما دارید پیشنهاد می‎کنید. علتی را که دارید می‎گویید ولی هنوز اثبات نشده است بچه ها را در این جلسه می‎توانید گروه‎بندی کیند ، هدایت کنید بطرف فعالیتی خیل خوب.

 

حالا می‎توایند از کتابخانه ، از افراد، از هر جای کتاب درسی‎تان مطالعه کنید و پیدا کنید این وظایف این نارسها را پیدا کیند که می‎گوید کوچه برق ندارد، وظیفه کیست؟ بچه ها را به کتابها و افراد رجوع می‎دهد به عنوان یک محقق، اینجا در واقع کمک می‎کند به آزمایش فرضیه.

اطلاعات را جمع‎آوری می‎کنند و وقتی اطلاعات را جمع‎آوری می‎کنند گروه وارد کلاس دورهم می‎شوند . اطلاعات را روی هم می‎ریزند و مشورت می‎کنند.

بعدمعلم از اینها می‎خواهد که نماینده گروه بیاید در کلاس بگوید اطلاعاتی که بدست آورد .

 

مثلاُ یکی می‎گوید این وظیفه شهرداری است.

چرا؟ من فلان کتاب را خواندم .منابع را اشاره می‎کند .با ذکر منابع .

بعد بحث می‎کند ممکن است عده‎ای رد می‎کنند نه خیر آقا ، این منبع ضعیف است .

بچه ‎ها کاملاً در چالشند درباره مسأله‎ای که معلم برایشان ایجاد کرده . در اثر این بحث و تبادل گروهی در کلاس همه، کلاس با هم در نهایت آن نظرات که درست است و جزو وظایف شهرداری وقتی به قوانین شهردار اشاره می‎کندحتی مسؤلیتها ، جمع بند می‏‎شود .

همین جاست که گاهی اوقات ممکن است که دانش آموز بگوید خانم معلم اگر جز وظایف شهرداری است، چرا شهردار نمی‏آید این کارها  را انجام نمی‎دهد .

 

معلم نمی‎آید از خودش بگوید گه چرا ؟ دلیل بیاورید .چرا از من می‎پرسید از شهردار بپرسید .

این سناریوی هست که دقیقاً در یک کتابهای غربی دقیقاً‌ مطرح شده در زمینه آمورش مسأله . میگویند خانم شهردار از کجا می‎گوید معلم توسط ؟؟؟ می‎زندبه اداره آموزش و پرورش‎تان شهردار را دعوت کنید که بایید . دو سه تا از بچه ها نماینده می‎شوند دنبال قضیه کار شهرداری بر او دعوت کنند در موضع یک مسأله اجتماعی است.

 

شهردار دعوت می‎شود و بچه ها دونه دونه معلم هم این طرف آنها را تشویق می‎کند هستند صحبت کنید ، هدایت تهیه کننده و فیلم تهیه کنند و مطالب خودتان را مطالعه کنند.

شهردار همه اینها را گوش می‎دهد ، بقول نویسنده بعد می‎گوید: عزیزان من بله این وظایف من است و در آیین نامه و در قانون اساسی و شرح وظایف است . ولی من فرصت پیدا نکردم و محدودیت دارم .

یک دفعه دانش آموزی بلند می‎شود. « آقای شهردار اگر شما توانایی این کار را ندارید بگزارید کسی دیگر این وظایف را انجام بدهد .»

بقول نویسنده کتاب شهردار  آنچنان عصبانی می‎شود که مدرسه را  ترک می‎کند ولی بچه ها همچنان مصمم ، چرا شهردار این جوری کرد . چه وظایف‎ش را انجام نمی‎دهد.

 

معلم می‎گوید من اینجا نه تنها در کتاب درسی، من وظایف شهرداری را یاد دارم بلک یکه شهروند فعال ترتیب کردن شهروند که هرگز یادش نمی‎رود وظیفه شهردار چیست و می‎تواند در سرنوشت خود دخالت کند .

این نمونه‎ای از یک الگوی یا روش مسأله محور است پس مسأله همان چیزی که اشاره شد.

 

 

طرح مسئله با شیوه های مختلف :

با ایجاد سؤال با نشان دادن یک فیلم کوتاه با ایجاد یک بحث گروهی جتی نشان داد چند اسلاید می‎توانید معلم این موقعیت را ایجاد کند .

بعد بچه‎ ها بحث می‎کنند مطالعات مقدماتی را انجام می‎دهند. علتها را برخورد به اصلاح مطرح می‎کنند و بعد راه حلهای راه و فرضیه می‎سازند .

بعد به دنبال فرضیه می‎روند اطلاعات جمع‏آوری شده را تجزیه و تحلیل می‎کنند و در نهایت نتیجه گیری .

سؤال: آیا این روش در کلاس ما درس ما قابل عمل هست؟

به هیچ وجه.

شما باید اولاً‌ فرهنگ جامعه را البته من یک نمونه را که خودم اجرا کردم و در همان مناطقی که در تهران انجام دادم در زمینه اجتماعی ما مشکل داریم . به عنوان نمونه من مبحثی است در کتاب چهارم علوم بچه های چهارم ابتدایی ، به نام نو و بازتاب آن این را من سناریوی نوشتم . از معلمیم خواهش کردیم آنهایی که با من کار آزمایشی می‎کردند و گفتم این فصل را در چند جلسه درس می‎دهیم . ایشان به من گفتند در سه جلسه گفتم من همین سه جلسه را وقت می‎گیرم نه زیاد ولی دلم می‎خواهد براساس سناریوی که من نوشتم حرکت کنید اشاره کردم که شما اصلاً نگویید من می‎خواهم نور و بازتاب را بگویم.

 

گفتم:«‌ دو تا آینه تخت برایم بیاورید بعد خود کتاب آنها را نگاه کردم در آخرش تمرینهای داده بود جالب بود برای من .

کلمه آمبولانس را  وارونه روی مقوا بنویسید و جلوی آینه بگیرید این که وارونه می‎شود رحت خوانده می‎شود من از همین اشاره استفاده کردم.»

 

گفتیم بچه دو تا آینه تخت بیاورند یک دانه مقوا بنویسید که حتی یکی از معلمان مدرسه به ما کمک کرد تا این کلمات را نوشتم

 

گفتم بجه امروز می‎خواهم بازی را شروع کنیم در این کلاس علوم . آمبولانس را هم مستقیم نوشته بودیم همه وارونه .

 

گفتم اول این وارونه را بخوانید . تعدادی از بچه ها نتوانستند بخوانند گفتم حالا می‎خواهیم ،کاری کنم که شما راحت بتوانید بخوانید . یک آینه بیاورید.گفتم بگیرید جلوی آینه بقیه که پشت بودند گفتم بخوانید بعد آن نوشته معمولی است گفتند آقا چرا این جوری شد . گفتم من نمی‏توانم ؟؟ .

بچه ‎ها : این توشته وارونه بودید.دیدیدی که راست شد، مگر شما وارونه بودید ؟ ممکن است برای من و شما راحتی است استدلال همه یک مرتبه آقا راست می‎گوید یک ؟؟؟ شد در کلاس

آقا  ما که وارونه نبودیم .ما که درست بودیم . چرا این جوری است. همین جا اولین مسأله ایجا شد ؟؟  چرا از ما می‎پرسید شما هم در کتاب درسی‎تان فلان فصل ؟؟. ما یک دو تا مجله آوردیم در این کلاس مدرسه اصلاً  کتابخانه نداشت.

 

گفتم از هر معلمی می‎توانید بپرسید از هر کتاب می‎توانید استفاده کنید ولی تا هفته آینده به شما فرصت می‎دهم . واقعاً‌ آن جلسه آنچنان بحث بود هر جلسه اول برای همین مسأله هر کسی حرف می‎زد ما می‎نوشتیم و بعد خیل خوب این پاسختان را می‎پذیریم.

شما باید دلیل بیاورید برای من از کتا ب گفتید از چه منبعی گفتم .

 

اما بچه ها هفته دوم قرار بود بروندمطالعه کنند  ار کتاب خودشان گرفته یا هر کتاب دیگری از هر کس می‎تواند بنویسید ولی بنویسید و بگوید از چه منبعی استفاد ه کردند.

هفته بعد این بود که بچه ها باز گروهی جمع شدند ، با هم مشورت می‎کردند روی مطالعات و نوشته ‎هایشان و بعد هر گروه ناچار بود یک گزارش نهایی گروه را تهیه کند و در کلاس ارائه بدهد و باور کنید وقتی من نگاه می‏کردم این عبارت همگرایی، فعالیت و مشورت کردن را گاهی اوقات باید یکدیگر بحث می‎کرد مثل بحث گروهی .

 

در جلسه سوم آمدیم این گزارشات را اعلام مطرح کردیم .

خیلی از گروهها اشتباه رفته بودند یکی از گروهها برایم جالب بود. یک گروهی از بچه ها دو نفر از اینها کتاب فیزیک سال سوم دبیرستان را برداشتند مطالعه کردند مفسر گزارش می‎کردند یکی باباش دبیر فیزیک بود .

گفت بابام : آنچنان قشنگ استدلال کردند و حرفهایی که من می‎بایست در کلاس می‎گفتم خود بعدها توضیح دادند .بحث کردیم . کدام نفر درست است . چرا درست. ایشان می‎گوید از منبع پرسیدم که منبع مو ؟؟ نیست .

بعد نشستند گزارش کردند ،‌گزارش نهایی در کنار این ، من سؤالات دیگری کردم و گفتم این سؤالات را پیدا کنید.

 

باور کنید من وقتی این کتاب علوم را نگاه می‎کردم بعضی آنچنان خوانده و زیر آن را خط کشیده بودند که صفحات پاره شده بود . من هرگز ندیده بودم بچه ها آنقدر مطالعه داشته باشند.

می‎شود در بعضی از زمینه ‎ها، بله در زمینه های اجتماعی ممکن است ما محدودیتهای داشته باشم

 

ما در زمینه‎ های تاریخو تعلیمات اجتماعی مشکل داریم چون شاید به بعضی از ؟؟ برخورد. اگر این ؟؟ صورت می‎شد.

ولی در زمینه‎ علوم .... می‎توانیم این کارها را انجام دهیم

این نمونه یک الگور یک مسأله محور است من عرض کردم. خودم ؟؟ این را کار کردم. بعد در سراسر تهران اجراء کردم .

 

این تاره یک از درسها بود خیلی از درسها دیگر را بر همین اساس البته برای علوم طراحی کردم . من قبول دارم شرایط آموزشی کشورمان فعالیت آنقدر مطلوب نیست . نه معلم محقق باحوصله‎ای داریم ،نه امکانات کتابخانه و آزمایشگاه داریم که بچه ها را هدایت ، نه زمان کافی داریم . ؟؟؟ است ولی یک شیوه‎ای است فعال این یک روش مسأله محور است، فوق‎العاده خوب است شاگرد را محقق به بار می‎آورد با علاقه فعالیت می‎کنند بعضی از این شیوه ها را به عنوان روش واحدها که در عین کتاب مهارتها ذکر شد اشاره می‎کنیم که روش واحدها چیه؟

شما اخیراً‌ به شما عزیزان شنیدید درست گروه‎برنامه‎ریزان ما سیمیناری تشکیل دارند. تحت عنوان برنامه‎ریزی توافقی .«‌ این تگریتد »‌

 

یک بحثی ما داریم که آیا ؟؟ ما در مدرسه ما کتاب تاریخ داریم جغرافیا داریم ریاضی داریم همه درسها جداجدا .

آیا نمی‎شود که بعضی ار درسها را تلفیق کرد؟ بصورت محوری یا هسته‎ای به قول بعضیها .

مطالعات هسته‎ای اینها را مطرح کرد.

 

در گذشته عده‎ای هستند که روش واحدی را مطرح می‎کنند .حالا روش واحدی چیست. هرگاه ما یکسری از فعالیتها را در رشته های مختلف حول یک محور مورد مطالعه قرار دهیم روش محور نامیده می‎شود.

 

سه نوع روش واحد هم داریم .روش واحد موضوع داریم، مثل درمورد تاریخ است ولی من در تاریخ هنر هم می‎توانیم. غیره ادبیات هم می‎توانم درس بدهم و روابط اساسی می‎تواند درس بدهم.

چگونه: مثلاً‌ فرض کنید زندگی در دوران صفویه ، زندگی در دوران صفویه محور فعالیت من است،‌حالا ممکن است زندگی در دوران صفویه از نظر معیاری  زندگی صفویه در گروه دیگر به عنوان مذهب .

زندگی دوران صفویه ممکن به عنوان روابط خارجی با چه کشورها؟ جنبه های مختلف، بچه‎ را گروه بندی کنند .مطالعه کنند اما حول یک محور .

یادگیری هم هنر است هم ادبیات و اقتصاد و سیاست. حول یک محور، یاد گیری اینجا خیلی غنی‎تر است تفکیک شده از هم نیست

این را می‎گویم به اصلاح واحد موضوع. گاهی اوقات واحدتجربی می‎گویم واحد تجربی چیست ؟

فرض کنید شاگردان من در یک کلاس بحث می‎کنند و در یک زمینه تجربه دارد مخصوصاً‌ در سطوح بالاتر .

ی

ک دانش‎ آموز فرض کنید تجربه کشاورزی دارد. یک زمینه مطالعات روی آب دارد آن را محور قرار می‎دهم . اساس کار این است.

در اولی هم موضوع را معلم تعیین می‎کند و هم هدایت موضعی با آن است .

در واحد تجربی خود واحد موضوع را شاگرد تعیین می‎کند، چون اساس کار و علاقه و رغبت شاگرد باشد.

بعد اجراء را خودش انجام می‎دهد . معلم همکاری و راهنمایی می‎کند . می‎آید در زمینه آب یک سابقه ذهنی

یا در مورد کشت گندم . این سابقه دارد اطلاعات دارد به عنوان یک تجربه سازماندهی می‎شود فردی یا گروهی این کار انجام می‎دهد . مطالعات می‎کند تحقیقات انجام می‎دهد.

مثلاً اگر این آب باشد تنها کشتیرانی نیست ترکیبات نسبت فعل و انفعال آب از نظر شیمیایی نسبت به آلودگی آب، اثر آب در زندگی، اثر آب در سد است،‌اثر آب در روابط، یک مرتبه دانش‎آموز تجربه‎ای که در این زمینه داشت. حالا وادارش کردند این حوزه دانش‎آموز را حول این محور باز گسترش بدهد.

 

فرق او با اول این است که انتخاب موضوع باز بعهده خود دانش‎آموز است من این را خودم در کلاس‎های ابتدایی در بعضی از مدارس آمریکا بود که روی بقیه انجام داد.

کدام حیوان را مطالعه کنید. چه قسمتی را مطالعه کنید بچه ها مسائل خودشان را مطرح می‎کردند. اما شکل دیگری از واحد وجود دارد و آن پروژ است . واحد پروژ چیست. در اینجا نه تنها در زمینه تجربی ، علاقه رغبت و تمایل فرد بر این است. هم زمینه را قبلاً‌ کار کرد وهم شاگرد موضوع را انتخاب می‎کند

 

هم زمینه علمی را  دارد و هم خودش نظارت دارد . معلم فقط ارزیاب است در نهایت ارزیاب می‎کند کار خوب شده یا نه .

مثلاً پروژه کاشت چغندر در اطراف قم . آیا می‎شود این کار را کرد این پروژ را انتخاب می‎کند فرد دانشگاه می‎رود این را انتخاب می‎کند و اجراء می‎کند و هر ؟؟ وقت معلم به عنوان ارزشیابی یا در نهایت محصول و نتیجه بدست آمده را به عنوان نتیجه پروژه در سطوح بالا این هم موضوع دارد در پسش دبستانی‎ها هم می‎توانیم انجام دهیم.

مثلاً امروز کار کردن با گِل است امروز واحدما پروژمان گُل سازی است. بچه ها با همه با هم کار می‎کنند در این زمینه نقش معلم نقش راهنما است . این هم بار روشهایی است که امروز در دنیا توصیه می‎کنند می‎شود در حول فعالیتهای بچه ها سازماندهی شود و روز به روز دارد شکل می‎گیرد و تحت عنوان «اینتگیرتید کریکروم»‌.

 

برنامه‎ ریزیهای تلفیقی شد و وحدت یافته می‎گویند هم عمیق مطلب بیشتر است هم میزبان یادگیری قوی‎تر است.

اما محدودیت که امکانات زیاد می‎خواهد. معلم به اندازه کافی آگاه است با روش تحقیق می‎خواهد و امکانات مطلوب و زمان باز برای اجرای پروژه .

و نکته دیگری که می‎شود اشاره کرد ما نمی‎توانم خیلی گسترش بدهیم ناچاریم درباره یک موضوع خاص من فقط اشاره کنم.

همین سیستمی که دانشگاه انگلیس ،‌استرالیا یا اقمارشان در پایان نامه ها یا کار دکتر یانجام می‎دهند آنها واحد ندارند یک موضوع دانشجو انتخاب می‎کند و در تمام دوره روی آن موضوع کار می‎کند و طرحش را می‎دهد با یکی از روشهای است تحت عنوان مسأله محور یا در قالب روشهای نوین در دنیا امروزه کاربرد دارد.

 

یکی از روشهایی است که بر محور شاگری فعالیتها پیش شکل می‎گیرد نه بر پایه فعالیتهای معلم

 

موفق باشید.

 

باز این هم یک نگاهی کوتاهی بود بر یکی از روشهای نوین آموزشی .